هوش مصنوعی: عامل نابودی یا تولید شغل؟

هوش مصنوعی (AI) واقعاً پتانسیل بسیاری در زمینه‌هایی مانند پاسخگویی به سؤالات، تحقیقات، تولید محتوا و سایر وظایف شبیه به انسان دارد. اما نگرانی درباره تهدیدی که ممکن است برای برخی مشاغل و صنایع به وجود آید، قابل درک است.

تحقیقات اخیر از سوی Wells Fargo Economics نشان می دهد که بر خلاف ترس‌ عمومی، که یک انقلاب فناوری می‌تواند باعث نابودی گسترده شغل‌ها شود صحیح نیست و این فناوری احتمالاً به جای کاهش شغل در بازار کار، به تحریک بازار کار کمک کند.

در حقیقت، به نظر می‌رسد که همانطور که همیشه در تکنولوژی رخ می‌دهد، با ظهور AI، برخی شغل‌ها تغییر می‌کنند و برخی دیگر ممکن است به طور کامل جدا شوند. اما در عین حال، ظهور آن می‌تواند به ایجاد شغل‌های جدید و رشد اقتصادی کمک کند.

به طور مثال، AI می‌تواند در بهبود عملکرد بسیاری از صنایع و خدمات موجود به کار برود.

برای مثال، در حوزه بهداشت، می‌تواند در تشخیص بیماری‌ها، توصیه درمان‌های بهینه و حتی کمک به پژوهش‌های بالینی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین، در حوزه خدمات مالی،نیز می‌تواند در تشخیص تقلب‌های مالی، پیش بینی ریسک‌های مالی و بهبود مدیریت سرمایه در مشاغل کمک کند.

بنابراین، این تکنولوژی به عنوان یک فرصت برای توسعه و پیشرفت به نظر می‌رسد و در نهایت باعث رشد فعالیت‌های اقتصادی و افزایش توانمندی انسان‌ها در مواجهه با چالش‌ها و مسائل می‌شود.

گزارش Wells Fargo Economics به این واقعیت اشاره می‌کند که انقلاب‌های فناوری در گذشته، مانند پذیرش اینترنت در دهه ۱۹۹۰، به افزایش شغل و رشد بازار کار کمک کرد. این یعنی به جای اینکه انقلاب‌های فناوری به کاهش شغل‌ها منجر شوند، به رشد و ایجاد شغل‌های جدید کمک می‌کنند.

هوش مصنوعی فرصت است یا تهدید ؟

به نظر می‌رسد، هوش مصنوعی ممکن است تعدادی از شغل‌ها را جایگزین کند، اما همراه با ایجاد شغل‌های جدیدی که قبلاً تصور نمی‌شد.

رشد آهسته نیروی کار در کشور آمریکا به این معنی است که هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند تا نیاز به درخواست‌های نیروی کار بیشتر تأمین شود.

به عنوان مثال، با ظهور هوش مصنوعی، شغل‌هایی ممکن است در حوزه توسعه و نگهداری فناوری، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، طراحی و نگهداری ربات‌ها، و سایر فعالیت‌های مربوط به هوش مصنوعی ظهور کنند. همچنین، تکنولوژی جدید ممکن است نیاز به ایجاد شغل‌های مرتبط با طراحی، تولید، نصب و نگهداری داشته باشد.

بنابراین، هوش مصنوعی می‌تواند به تعادل سازی بازار کار کمک کند و باعث ایجاد شغل‌های جدید و توسعه فعالیت‌های اقتصادی شود. اما در همین حال، برای تلاش در جهت ایجاد شغل‌های جدید و به روزرسانی مهارت‌هایمان، همچنان نیاز به تعلیم و تربیت مناسب و طویل مدت خواهیم داشت.

این گزارش نشان می‌دهد که انقلاب‌های فناوری گذشته نتوانسته‌اند اختلالات گسترده‌ای در بازار کار ایجاد کنند. البته با توجه به این نکته که برخی از صنایع و شغل‌ها احتمالاً تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و نیاز به تعدیل نیرو خواهند داشت.

این گزارش نشان می‌دهد در بررسی شکوفایی اینترنت در دهه ۱۹۹۰،که در مدت زمانی از بالاترین نقطه تراز تجاری در ژوئیه ۱۹۹۰ تا مارس ۲۰۰۱، حقوق و دستمزد در متوسط ۱.۸ درصد در سال افزایش یافت و تقریباً ۲۳ میلیون شغل اضافه شد.

جی برایسون، اقتصاددان ارشد ولز فارگو و سایر محققان، در این تحلیل نوشته‌اند: “تاریخ پر از نمونه‌هایی است که به دلیل ترس از از دست دادن شغل‌های گسترده به‌دنبال تغییرات تکنولوژیکی، مخالفت کرده‌اند. با این‌حال، بارها و بارها، پس از معرفی فناوری جدید، سطح کل اشتغال و درآمد افزایش یافته است.”

به طور کلی، این گزارش تأکید می‌کند که در تاریخ، انقلاب‌های فناوری منجر به از دست دادن شغل‌ها نمی‌شوند. بلکه شغل‌های جدیدی را ایجاد می کنند و اشتغال و درآمد مردم را افزایش می‌دهند. از این رو، می‌توان با توجه به تجربیات گذشته، به ثبات بازار کار و روند اشتغال امیدوار بود.

هوش مصنوعی: تهدیدی برای برخی مشاغل، فرصتی برای بازار کار

مطالعات درباره توانایی هوش مصنوعی در انجام کارها متفاوت است.

گزارش Wells Fargo نشان می‌دهد که از کل کارمندان، حداقل ۸۰٪ قادر به انجام حداقل ۱۰٪ از وظایف خود با استفاده از هوش مصنوعی هستند. همچنین ۱۹٪ از کارمندان می‌توانند ۵۰٪ یا بیشتر از وظایف خود را با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهند. این نتایج براساس مطالعه‌ای اخیر از دانشگاه پنسیلوانیا به همراه مشارکت OpenAI و OpenResearch بوده است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که شغل‌های این افراد تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.

به نظر شرکت مشاوره McKinsey و Company و شرکت Microsoft نیز، سهم زمانی که برای انجام کارهایی که می‌توانند به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی یا سایر فناوری‌ها انجام شوند، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد قرار دارد.

باتوجه به این گزارش، برخی مشاغل احتمالاً با بیشترین تأثیر از این فناوری روبرو خواهند شد.

برخی از مشاغل بیشترین تهدید را از این تغییرات دریافت می‌کنند. این مشاغل شامل بازاریابان تلفنی، دانشمندان علوم سیاسی، واسطه‌ها، قضات، روان‌شناسان و معلمان دوره‌های متوسطه در زبان‌های خارجی، تاریخ و حقوق هستند.

با توجه به گزارش، کمترین تهدید را شغل‌هایی مانند سنگ تراشی های سیمانی، سازندگان سقف سازه‌ها و جوشکاران دارند.

در مقاله‌ دانشگاه آکسفورد که توسط ولز فارگو در سال 2013 نقل قول شد. پیش‌بینی کرد که ۴۷ درصد از مشاغل در ایالات متحده در یک یا دو دهه آینده در معرض خطر اتوماسیون قرار دارند. با این حال، نتوانستند بازار کار فعلی را به درستی پیش‌بینی کنند. زیرا نرخ بیکاری در آن زمان در حداقل سطح خود یعنی ۳.۵ درصد بود.

البته مهم است‌‌ که درنظر بگیریم این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها برمبنای موارد کلی و تجمیعی صورت می گیرد. تأثیر هر فناوری بر نیروی کار در هر صنعت و شغل خاص ممکن است متفاوت باشد.

تولید شغل های جدید توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) در حال دگرگونی بسیاری از جنبه‌های زندگی ما، از جمله نحوه کار ما است. در حالی که نگرانی‌هایی در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای جایگزینی مشاغل موجود وجود دارد، این فناوری همچنین فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد می‌کند.

در اینجا برخی از مشاغل جدیدی که توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند اشاره می‌کنیم:

1. مهندس یادگیری ماشین:

مهندسان یادگیری ماشین الگوریتم‌های هوش مصنوعی را طراحی، توسعه و اجرا می‌کنند. آنها با داده‌های بزرگ کار می‌کنند تا مدل‌هایی را ایجاد کنند که بتواند یاد بگیرد و پیش‌بینی کند. تقاضا برای مهندسان یادگیری ماشین بسیار زیاد است و حقوق آنها نیز بسیار بالا است.

2. متخصص رفتار هوش مصنوعی:

با پیچیده‌تر شدن سیستم‌های هوش مصنوعی، نیاز به متخصصانی برای اطمینان از توسعه و استفاده اخلاقی و رفتاری از آنها افزایش می‌یابد. متخصصان رفتاری هوش مصنوعی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه و تدوین دستورالعمل‌هایی برای توسعه و استفاده مسئولانه از آن کار می‌کنند.

3. متخصص داده:

متخصصان داده داده‌ها را جمع‌آوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل می‌کنند تا بتوان از آنها برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده کرد. آنها باید در آمار، علوم کامپیوتر و یادگیری ماشین مهارت داشته باشند.

4. رباتیک:

رباتیک‌ها ربات‌ها را طراحی، ساخت و نگهداری می‌کنند. با هوش مصنوعی، ربات‌ها پیچیده‌تر و قادرتر می‌شوند و تقاضا برای رباتیک‌ها نیز افزایش می‌یابد.

5. متخصص رابط انسان و ماشین:

متخصصان رابط انسان و ماشین (HMI) رابط‌هایی را طراحی می‌کنند که به انسان‌ها اجازه می‌دهد با سیستم‌های هوش مصنوعی تعامل داشته باشند. آنها باید در روانشناسی، طراحی و مهندسی مهارت داشته باشند.

6. متخصص امنیت سایبری هوش مصنوعی:

سیستم‌های هوش مصنوعی در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند و تقاضا برای متخصصان امنیت سایبری که می‌توانند از این سیستم‌ها محافظت کنند، در حال افزایش است.

7. مربی هوش مصنوعی:

مربیان هوش مصنوعی به مردم نحوه استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی را آموزش می‌دهند. آنها باید در هوش مصنوعی و همچنین در آموزش مهارت داشته باشند.

8. طراح هوش مصنوعی:

طراحان هوش مصنوعی سیستم‌های هوش مصنوعی را طوری طراحی می‌کنند که هم کارآمد و هم کاربرپسند باشند. آنها باید در هوش مصنوعی، طراحی و مهندسی مهارت داشته باشند.

9. محقق هوش مصنوعی:

محققان هوش مصنوعی بر روی توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی جدید کار می‌کنند. آنها باید در ریاضیات، علوم کامپیوتر و مهندسی مهارت داشته باشند.

10. نویسنده محتوا هوش مصنوعی:

نویسندگان محتوای هوش مصنوعی محتوایی را ایجاد می‌کنند که در مورد هوش مصنوعی است. آنها باید در هوش مصنوعی و همچنین در نوشتن و ویرایش مهارت داشته باشند.

اینها تنها تعدادی از مشاغل جدیدی هستند که توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند. با ادامه توسعه این فناوری، مشاغل جدید و هیجان‌انگیزتری پدیدار خواهند شد.

در حالی که هوش مصنوعی برخی از مشاغل را از بین می‌برد، مشاغل جدیدی نیز ایجاد می‌کند. کلید موفقیت در بازار کار در حال تغییر هوش مصنوعی، انعطاف‌پذیر بودن و تمایل به یادگیری مهارت‌های جدید است.

علاوه بر مشاغل ذکر شده در بالا، هوش مصنوعی همچنین تقاضا برای مهارت‌های موجود را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، تقاضا برای کارمندانی که دارای مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت هستند، همچنان افزایش خواهد یافت.

با آماده شدن برای بازار کار در حال تغییر هوش مصنوعی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در آینده شغلی موفق خواهید داشت.