هنرمندان و فعالان حقوق دیجیتال به طور فزاینده ای در حال سازماندهی هستند تا تأثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت و نوآوری در صنایع خلاق مانند مانند هنر، موسیقی، فیلم، طراحی، بازی های ویدئویی، نرم افزار، مد و تبلیغات را به چالش بکشند.

با افزایش استفاده از هوش مصنوعی در هنر، هنرمندان و فعالان حقوق دیجیتال نگران تاثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت و نوآوری هنرمندان هستند. آنها معتقدند که هوش مصنوعی می تواند منجر به از دست دادن مشاغل، کاهش خلاقیت و نابرابری شود.

این هفته، سازمان حقوق دیجیتال Fight for the Future با گروه کارگری صنعت موسیقی United Musicians and Allied Workers برای راه اندازی کمپین #AIdayofaction همکاری کردند.

کمپین #AIdayofaction از کنگره می خواهد که شرکت ها را از دریافت حق چاپ روی موسیقی و سایر هنرهای ساخته شده با هوش مصنوعی منع کند.

هنرمندان و فعالان حقوق دیجیتال معتقدند که اگر شرکت ها از دریافت حق چاپ موسیقی ساخته شده با کمک هوش مصنوعی منع شوند، شرکت های بزرگ ضبط مجبور خواهند شد که انسان ها را به فرآیند حفظ خلاقیت خود ادامه دهند.

این نگرانی ها و استراتژی های بالقوه برای مقابله با هوش مصنوعی در سراسر صنایع خلاق وجود دارد.

هنرمندان موسیقی و نویسندگان نگران تأثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت و نوآوری در مشاغل خود هستند.

لیا هالند، مدیر ارتباطات و کمپین‌های Fight for the Future، به TechCrunch گفت که این نگرانی‌ها در سراسر صنایع خلاق وجود دارد و مشترک است.

او گفت که یکی از اهداف این کمپین این است که هنرمندان را از سراسر صنایع گرد هم آورد تا در مورد این نگرانی‌ها صحبت کنند و برای مقابله با آنها اقدام کنند.

هالند گفت: «نویسندگان به طور خاص ممکن است در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت و نوآوری ساکت باشند، زیرا آنها ممکن است احساس کنند که این مشکلی است که فقط هنرمندان موسیقی با آن مواجه هستند.»

او گفت که این کمپین همچنین بر این واقعیت تأکید دارد که هوش مصنوعی می‌تواند برای هنرمندان مفید باشد، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند خودکارسازی بخش‌هایی از کار.

این کمپین به سوء استفاده احتمالی شرکت ها از هوش مصنوعی می پردازد، اما به روش هایی که هنرمندان بتوانند از خودکارسازی کارها منتفع شوند نیز می‌پردازد.

هدف آنها این است که هوش مصنوعی را به ابزاری برای هنرمندان تبدیل کنند که به آنها امکان بدهد کارآمدتر و خلاقانه تر باشند.

لیا هالند، گفت: «از منظر موسیقی، این واقعاً جالب است، زیرا موسیقی‌دانان به طور کلی با هوش مصنوعی آشنا هستند. آنها از ابزارهایی مانند نرم‌افزار تولید موسیقی و حلقه‌های درام MIDI استفاده می کنند. بنابراین، من فکر می‌کنم آنها درک بهتری از نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود موسیقی خود دارند.»

رابطه هنر و هوش مصنوعی پیچیده و پر از تضاد است

نوازندگان نگران هستند که غول‌های صنعت موسیقی از هوش مصنوعی برای تولید موسیقی استفاده کنند و آنها را از کسب درآمد و اعتبار محروم کنند. شرکت‌های بزرگ ضبط موسیقی نیز نگران هستند که هوش مصنوعی باعث کاهش فروش موسیقی آنها شود. در همین حال، شرکت‌های فناوری مانند Spotify در حال آزمایش راه‌های جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت موسیقی هستند.

استفاده از هوش مصنوعی برای تولید موسیقی تقلیدی از آثار هنرمندان، چالش‌های اخلاقی و حقوقی جدیدی را در صنعت موسیقی ایجاد کرده است.

یونیورسال موزیک، یکی از بزرگترین شرکت‌های ضبط موسیقی، اخیراً از استفاده از هوش مصنوعی برای تولید آهنگ‌هایی که صدای هنرمندان آن را تقلید می‌کند، انتقاد کرده است. این شرکت این کار را «فریب‌کاری» و «انکار هنرمندان از پرداخت غرامت مقرر» توصیف کرده است.

این نگرانی‌ها در سراسر صنایع خلاق مشترک است. هنرمندان مستقل به طور خاص در حال یادگیری هستند که چگونه صدای خود را بلند کنند تا از آنچه هالند آن را « استثمار خلاقانه» می‌نامد، مقابله کنند.

FTC این هفته میزگردی را با حضور چهره‌های صنایع خلاق از جمله صداپیشگی، داستان‌نویسی علمی تخیلی، فیلمنامه‌نویسی، موسیقی، تصویرسازی و مد برگزار کرد تا تأثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت را بررسی کند.

فرصت‌ها و چالشهای موسیقی و هوش مصنوعی

لینا خان، رئیس FTC، گفت: «هوش مصنوعی مولد فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی برای صنایع خلاق ایجاد می‌کند. ما نگرانی‌هایی در مورد اینکه این فناوری‌ها می‌توانند سازندگان و هنرمندان را از کارشان بی‌کار کنند، شنیده‌ایم.»

در این میزگرد، نمایندگان جوامع خلاق نگرانی‌های خود را در مورد نحوه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از آثار هنرمندان و اینکه چگونه قانون کپی رایت می‌تواند برای محافظت از حقوق خلاقان استفاده شود، ابراز کردند.

نماینده‌ای از WGA در این گفتگو تأکید کرد که اعتصاب نویسندگان با توافقنامه‌ای که به تازگی به دست آمده به پایان رسیده است، اما مبارزه برای معیشت هنرمندان همچنان ادامه دارد.

FTC نیز نگرانی‌های فزاینده در مورد هوش مصنوعی و صنایع خلاق را درک می‌کند. ربکا اسلاتر، کمیسر FTC، گفت: «هنر اساساً انسانی است. فناوری می‌تواند به خلق هنر کمک کند، اما چیزی بدون مشارکت انسان نمی‌تواند هنر باشد. هوش مصنوعی مولد هرگز نمی‌تواند جایگزین خلاقیت انسان شود.»

آینده هنر و هوش مصنوعی نامشخص است، اما هنرمندان و فعالان حقوق دیجیتال در حال تلاش برای اطمینان از اینکه هوش مصنوعی به ابزاری برای خلاقیت و نوآوری تبدیل شود، نه جایگزین آن.

هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد فرصت های جدید برای هنرمندان را دارد، اما همچنین چالش هایی را ایجاد می کند که باید به دقت بررسی شوند. هنرمندان و فعالان حقوق دیجیتال نقش مهمی در شکل دادن به آینده هوش مصنوعی در صنایع خلاق ایفا می کنند.

هنرمندان و فعالان حقوق دیجیتال باید با هم کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی به طور مسئولانه و اخلاقی در صنایع خلاق استفاده می شود.