مدل‌های زبانی ابزارهای آماری هستند که احتمال وجود دنباله‌ای از کلمات را در یک زبان پیش‌بینی می‌کند. این مدل‌ها برای پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده می‌شوند و کاربردهای مختلفی مانند ترجمه ماشینی، تشخیص گفتار، تولید متن، و جستجوی اطلاعات دارند.

همچنین طی دو سال گذشته مدل های زبانی پیشرفت‌های زیادی داشته اند که سرآغاز این پیشرفت مهم با مدل زبانی GPT-3 بود که توسط شرکت OpenAI ساخته شده بود و پس از آن مدل‌های زبانی دیگری نیز وارد عرصه شدند که اوایل سال ۲۰۲۳ با ظهور مدل زبانی GPT-4 انقلابی در این زمینه به وجود آمد.

افشای تصادفی جزئیات GPT 4.5 توسط OpenAI: شایعه یا واقعیت؟

14 مارس، سالگرد معرفی مدل هوش مصنوعی GPT 4، مصادف با انتشار جزئیاتی از مدل زبانی جدید OpenAI، GPT 4.5 Turbo، در وبلاگ رسمی این شرکت بود. این مقاله که به سرعت حذف شد، حاکی از پیشرفت‌های چشمگیر مدل هوش مصنوعی GPT 4.5 در زمینه سرعت، دقت و مقیاس‌پذیری نسبت به نسل قبلی خود بود.

انتشار این اطلاعات، گمانه‌زنی‌های بسیاری را در مورد زمان عرضه مدل هوش مصنوعی GPT 4.5 به وجود آورده است. بسیاری از کاربران معتقدند که این مدل زبانی جدید در مرداد ماه یا احتمالا شهریور ماه ۱۴۰۳ به بازار عرضه خواهد شد.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا OpenAI به طور تصادفی جزئیات مدل هوش مصنوعی GPT 4.5 را فاش کرده است؟

در حالی که هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما چند احتمال وجود دارد:

  • احتمال اول این است که OpenAI به طور عمدی این اطلاعات را منتشر کرده باشد. هدف از این کار احتمالا ایجاد شور و هیجان در مورد GPT 4.5 و جذب مشتریان بالقوه خود باشد.
  • احتمال دوم این است که انتشار این اطلاعات یک اشتباه تصادفی بوده باشد. ممکن است یکی از کارکنان OpenAI به طور تصادفی مقاله را قبل از موعد مقرر منتشر کرده باشد.
  • احتمال سوم این است که OpenAI به طور عمدی این اطلاعات را ناقص منتشر کرده باشد. هدف از این کار می‌توان سنجش واکنش مردم به GPT 4.5 و جمع‌آوری بازخورد آنها در نظر گرفت.

صرف نظر از دلیل انتشار این اطلاعات، واضح است که مدل هوش مصنوعی GPT 4.5 مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. این مدل زبانی جدید پتانسیل بالایی برای تغییر نحوه تعامل ما با کامپیوترها را دارد و بی‌صبرانه منتظر عرضه آن به بازار هستیم.

مقیاسی به بزرگی 256k توکن

یکی دیگر از اطلاعات مهم درباره مدل هوش مصنوعی GPT 4.5، احتمالا Context length 256k توکنی آن است که دو برابر ظرفیت 128k توکنی GPT 4 Turbo است. این تغییر می‌تواند پاسخ OpenAI به روند رو به رشد مقیاس پذیری بزرگ، به‌ویژه پس از پیشرفت‌های اخیر گوگل با مدل هوش مصنوعی Gemini باشد. Gemini در ماه فوریه با Context length 1 میلیون توکنی معرفی شد و GPT 4.5 Turbo با 256k توکن می‌تواند تا حدی رقابت را بین این دو رقیب تراز کند.

سکوت OpenAI در مورد مدل هوش مصنوعی GPT-4.5

OpenAI در حال حاضر در مورد این خبر سکوت اختیار کرده و وضعیت GPT 4.5 Turbo و تاریخ انتشار آن در ژوئن 2024 را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

اما آیا این افشاگری واقعاً تصادفی بود؟

انتشار این خبر در سالگرد معرفی GPT 4، شائبه‌های زیادی را به وجود آورده است. آیا OpenAI به طور عمدی این اطلاعات را فاش کرد تا توجه‌ها را به خود جلب کند؟