کمپانی IBM تراشه‌ای را توسعه داده است که می‌تواند هوش مصنوعی را کارآمدتر کند.

غول فناوری آی‌بی‌ام یک تراشه «مغز مانند» را توسعه داده است که می‌تواند هوش مصنوعی را کارآمدتر کند. این تراشه از اجزای آنالوگ استفاده می‌کند که به روشی مشابه با اتصالات در مغز انسان کار می‌کنند. این بدان معناست که می‌تواند عملکرد قابل‌توجهی را در حالی که انرژی کمی مصرف می‌کند به دست آورد.

این پیشرفت می‌تواند منجر به تراشه‌های هوش مصنوعی کارآمدتر و باتری کمتر برای گوشی‌های هوشمند شود. همچنین، تراشه‌های جدید IBM می‌توانند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با مراکز داده که سیستم‌های هوش مصنوعی را تامین می‌کنند، کمک کنند.

دانشمند تانوس واسیلوپولوس، مستقر در آزمایشگاه تحقیقاتی IBM در زوریخ، سوئیس، گفت: «مغز انسان می‌تواند عملکرد قابل‌توجهی در حالی که انرژی کمی مصرف می‌کند به دست آورد. این همان چیزی است که ما در این تراشه تلاش می‌کنیم».

او به بی‌بی‌سی گفت که بهره‌وری انرژی بالاتر به این معنی است که «محورهای کاری بزرگ و پیچیده‌تر را می‌توان در محیط‌های کم مصرف یا با باتری محدود، به عنوان مثال، اتومبیل‌ها، تلفن‌های همراه و دوربین‌ها اجرا کرد.

وی افزود: «به‌علاوه، ارائه‌دهندگان ابری می‌توانند از این تراشه‌ها برای کاهش هزینه‌های انرژی استفاده کنند».

این پیشرفت می‌تواند انقلابی در زمینه هوش مصنوعی ایجاد کند و راه را برای کاربردهای جدید و نوآورانه در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل و امنیت باز کند.

تراشه‌های جدید از مموری‌های کوچک اندازه آنالوگ استفاده می‌کنند تا عملکرد مغز را شبیه‌سازی کنند

اکثر تراشه‌های امروزی دیجیتال هستند، به این معنی که اطلاعات را به صورت 0 و 1 ذخیره می‌کنند. اما یک نوع جدید از تراشه در حال توسعه است که از مموری استورهای آنالوگ استفاده می‌کند که می‌توانند طیف وسیعی از اعداد را ذخیره کنند.

مموری استورها مشابه سیناپس‌ها در مغز انسان هستند، که سلول‌های عصبی هستند که اطلاعات را با یکدیگر منتقل می‌کنند. این بدان معناست که تراشه‌های مموری استور می‌توانند برای شبیه‌سازی عملکرد مغز استفاده شوند.

پروفسور Ferrante Neri، از دانشگاه Surrey، گفت: “این مموری‌ها در قلمرو چیزی قرار می‌گیرند که می‌توان آن را محاسبات الهام گرفته از طبیعت نامید که عملکرد مغز را تقلید می‌کند.”

او توضیح داد که یک مموری می‌تواند تاریخ الکتریکی خود را «به یاد بیاورد»، به روشی مشابه سیناپس در یک سیستم بیولوژیکی. “مموری استورهای متصل به هم می توانند شبکه ای شبیه به یک مغز بیولوژیکی را تشکیل دهند.”

پروفسور Neri خوش بین است که این تراشه‌ها می‌توانند انقلابی در زمینه محاسبات ایجاد کنند. او گفت: “این پیشرفت ها نشان می دهد که ممکن است در آینده نزدیک شاهد ظهور تراشه های مغز مانند باشیم.”

با این حال، او هشدار داد که توسعه یک کامپیوتر مبتنی بر مموری استور کار ساده‌ای نیست و تعدادی از چالش‌ها برای پذیرش گسترده وجود خواهد داشت، از جمله هزینه‌های مواد و دشواری‌های ساخت.

با این حال، پتانسیل این نوع تراشه‌های برای انقلابی در زمینه محاسبات بالاست. آنها می‌توانند کامپیوترهایی را ایجاد کنند که قدرتمندتر، کارآمدتر و شبیه‌تر به مغز انسان هستند.

افزایش بهره‌وری از دیجیتال تا آنالوگ با تراشه جدید IBM

این تراشه ها با استفاده از قطعات جدید بازده انرژی بیشتری را ارائه می دهد. این تراشه همچنین دارای عناصر دیجیتالی است که آن را برای استفاده در سیستم های هوش مصنوعی موجود آسان می کند.

در حال حاضر بسیاری از تلفن ها و خودروها دارای تراشه های هوش مصنوعی هستند که می توانند کارهایی مانند پردازش عکس ها را انجام دهند. تراشه جدید IBM می تواند کارآمدتر باشد و عمر باتری بیشتر و برنامه های کاربردی جدید را ارائه دهد.

در نهایت، تراشه های جدید IBM می توانند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کنند. آنها همچنین می توانند آب مورد نیاز برای خنک کردن دیتاسنترهای پر انرژی را کاهش دهند.

پروفسور IT در دانشگاه باث، جیمز داونپورت، گفت که یافته های IBM “بالقوه جالب” است اما هشدار داد که این تراشه یک راه حل “آسان برای استفاده” برای مشکل نیست، بلکه بیشتر شبیه “گام اول ممکن” است.

در مجموع، تراشه جدید IBM یک پیشرفت امیدوارکننده در زمینه هوش مصنوعی است. این می تواند منجر به صرفه جویی در انرژی، عمر باتری بیشتر و برنامه های کاربردی جدید شود.