معرفی استارتاپ AvalAi

استارتاپ AvalAi یک تیم ایرانی در حوزه مدلهای زبانی هوش مصنوعی (LLM) است که در تیرماه سال ۱۴۰۲ شروع به کار کرد. هدف AvalAi ساده‌تر و ارزان‌تر کردن دسترسی کاربران به ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی است.

در همین راستا AvalAi با طراحی و ارائه دستیار هوش مصنوعی «پرسش»، به کاربران امکان بهره گیری از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی بدون نیاز به دانش فنی خاص را ارائه می‌دهد. علاوه بر استفاده های عمومی نظیر ترجمه هوش مصنوعی، دیگر کاربران AvalAi سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلفی هستند که نیازمند آنالیز داده و پشتیبانی مشتریان خود به کمک هوش مصنوعی هستند.

پلتفرم AvalAi با هدف ارائه امکانات مرتبط با هوش مصنوعی به‌صورت رایگان و سریع برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید و ios توسعه یافته است.علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن و یا وبسایت، بدون نیاز به دانش فنی خاص و یا حتی زبان‌های خارجی از امکانات دستیار هوش مصنوعی فارسی زبان پرسش کنند.

البته در این پلتفرم به صورت جداگانه از مدل زبانی شرکت OpenAi یعنی ChatGPT 3.5 بدون نیاز به ثبت‌نام در OpenAI یا استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی، به امکانات چت‌بات مذکور دسترسی داشته باشند.

آغاز به کار مدل ترجمه استارتاپ AvalAi

مدل اختصاصی مترجم روز ۸ مهر ماه ۱۴۰۲ توسط این استارتاپ رونمایی شد. مترجم، یک مدل ترجمه اختصاصی مبتنی بر هوش مصنوعی است و توانایی ترجمه متون بلند را نیز داراست.

همچنین مترجم اختصاصی AvalAi که نسخه اولیه «مترجم» می‌باشد قادر است ترجمه دقیق تر و بهتری نسبت به ترجمه های ماشینی مرسوم ارائه دهد. این مدل از شبکه‌های عصبی مصنوعی پیچیده استفاده می کند که بر روی حجم عظیمی از داده های متنی آموزش دیده است.

بدیهی است کاربران می‌توانند پس از ترجمه متون خود از مدل زبانی هوش مصنوعی پرسش برای خلاصه سازی، تغییر ساختار متون، تولید پرسش و پاسخ بر اساس متن، تولید محتوای جدید از متن ترجمه شده و کاربردهای دیگر این مدل زبانی به صورت رایگان استفاده کنند.

مترجم اختصاصی AvalAi در حال حاضر از زبان های فارسی، انگلیسی و عربی پشتیبانی می کند. این مدل در آینده نزدیک از زبان های بیشتری نیز پشتیبانی خواهد کرد.

پس از ساخت اکانت و ورود به سایت کاربران می‌توانند از مدل‌های هوش مصنوعی موجود در این سایت استفاده کنند. در حال حاضر تمام امکانات موجود در سایت به صورت رایگان ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است علاقه مندان به این حوزه حتی بدون ثبت نام و ساخت اکانت کاربری تنها با استفاده از آیکون مهمان، در هنگام ورود می‌توانند اقدام به تست مدل‌های مختلف موجود در پلتفرم AvalAi نمایند.

برای بهینه سازی بیشتر پاسخ‌ها میتوانید از نکات زیر بهره ببرید!

  1. از زبان ساده و روان استفاده کنید. از استفاده از اصطلاحات خاص، ضرب المثل‌ها یا جملات غیرقابل درک خودداری کنید.
  2. سوالات خود را به طور کامل و دقیق بیان کنید. سوالات مبهم یا باز ممکن است به نتایج دلخواه منجر نشوند.
  3. سوالات خود را به صورت ساختارمند ارائه دهید. برای هر سوال، مقدمه، بدنه و نتیجه یا دستور کامل در نظر بگیرید.
  4. جزئیات کافی ارائه دهید. ورودی با جزئیات کافی می تواند پاسخ‌های دقیق‌تری را تولید کند.
  5. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. با به کار بردن کلمات کلیدی مناسب، دستیار هوش مصنوعی می تواند پاسخ بهتری ارائه دهد.
  6. در صورت عدم رضایت از پاسخ، مجددا سوال خود را مطرح کنید. می توانید سوال خود را با استفاده از عبارت‌های متنوع مطرح کنید یا از دکمه «دوباره جواب بده» برای دریافت پاسخ متفاوت تر استفاده کنید.
  7. برای هر موضوع خاص، یک گفتگوی مجزا شروع کنید. این کار به حفظ همگرایی و پیوستگی بین سوالات و پاسخ‌ها کمک می کند.

برخی از کاربرد مدل های موجود در پلتفرم استارتاپ AvalAi

تعامل اجتماعی: برای سالمندان گرامی یا کسانی که به تعامل اجتماعی بیشتری نیاز دارند، دستیار هوش مصنوعی «پرسش»​ می تواند کمک کننده باشد.

مشاوره مالی: «پرسش»​ می تواند بر اساس اهداف و شرایط مالی کاربر مشاوره بهتری در زمینه مدیریت هزینه ها، پس انداز، و راهنمایی در سرمایه گذاری (با در نظر گرفتن شرایط و مقررات) ارائه دهد.

راهنمای شغلی: دستیار هوش مصنوعی «پرسش»​ می تواند در جستجوی زمینه شغلی، ارائه اطلاعات در مورد فرصت های شغلی متناست با مهارت های کاربر و پردازش و ساخت رزومه و آمادگی مصاحبه کمک کننده باشد.

ترجمه زبانهای خارجی: مدل زبانی پرسش می تواند برای ترجمه متن با سه زبان فارسی،انگلیسی و عربی استفاده شود. این ویژگی می تواند برای افراد و مشاغلی که در ارتباط با سایت ها و مقالات به زبان انگلیسی با مشکل ترجمه روبرو می شوند کاربردی بوده و مفید واقع شود.

خلاصه سازی متن: مدل زبانی پرسش می تواند برای خلاصه کردن متون مورد استفاده قرار گیرد که این ویژگی می تواند برای افراد و مشاغلی که نیاز به دسترسی به اطلاعات کلی از یک متن طولانی دارند مفید باشد.

تولید محتوای متنی: مدل زبانی پرسش می تواند برای تولید  متن مانند مقالات، پست های وبلاگ و حتی کتاب ها استفاده شوند.  این ویژگی می تواند برای افراد و مشاغلی که نیاز به تولید محتوای متنی دارند مانند دانشجویان, دانش آموزان,فعالان فضای مجازی و حتی پشتیبانی سایت های تولید محتوا مفید باشد.

تولید فرمت های متنی خلاقانه: مدل زبانی پرسش می تواند برای تولید فرمت های متنی خلاقانه مانند کد، اسکریپت، ایمیل، نامه و غیره استفاده شود. این می تواند برای افراد و مشاغلی که نیاز به تولید محتوای خلاقانه دارند مفید باشد.

جمع بندی

در پایان، می توان گفت که پلتفرم استارتاپ AvalAi پتانسیل بالایی برای بهبود کیفیت زندگی افراد در حوزه های مختلف دارد. مدل های موجود در این پلتفرم می توانند در زمینه های تعامل اجتماعی، مشاوره مالی، راهنمایی شغلی، ترجمه زبان های خارجی، خلاصه سازی متن، تولید محتوای متنی و تولید فرمت های متنی خلاقانه به کاربران کمک کنند.

با توسعه بیشتر این پلتفرم، می توان انتظار داشت که کاربردهای جدیدی برای آن پیدا شود و این پلتفرم بتواند نقش مهم تری در زندگی افراد ایفا کند.