متا، شرکت مادر فیس‌بوک، روز سه‌شنبه از یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام «سیملس ام۴تی» رونمایی کرد. این مدل امکان ترجمه بین ۱۰۰ زبان و رونویسی از گفتار را برای ۳۵ زبان فراهم می‌کند.

سیملس ام۴تی یک مدل زبانی بزرگ است که بر روی مجموعه داده‌ای از متن و گفتار آموزش دیده است. این مدل می‌تواند متن را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کند، گفتار را به متن تبدیل کند و متن را از گفتار رونویسی کند.

سیملس ام۴تی در حال توسعه است و متا به امید تبدیل شدن آن به یک ابزار ارزشمند برای ارتباط بین مردم سراسر جهان است. به عنوان مثال،این مدل می‌تواند به افرادی که زبان مشترکی ندارند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین، مدل می‌تواند به افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند کمک کند تا متن گفتار را درک کنند.

متا همچنین معتقد است که سیملس ام۴تی می‌تواند به تقویت تعامل بین کاربران در فضای متاورس کمک کند. متاورس یک جهان مجازی است که در آن مردم می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بازی کنند و کار کنند. سیملس ام۴تی مردم را کمک می‌کند که با یکدیگر به زبانی که برایشان راحت است ارتباط برقرار کنند، حتی اگر زبان مادری آنها متفاوت باشد.

این مدل هوش مصنوعی یک فناوری پیشرفته است که پتانسیل انقلابی در نحوه ارتباط ما با یکدیگر را دارد. متا امیدوار است که این مدل بتواند به یک ابزار ارزشمند برای مردم سراسر جهان تبدیل شود.

متاورس و هوش مصنوعی شرکت متا

متاورس، جهان مجازی ساخته‌شده توسط شرکت متا، فضایی است که در آن کاربران از سراسر جهان می‌توانند با استفاده از عینک‌های ویژه متا در اجتماعات مجازی شرکت کنند و به عنوان مثال به یک مهمانی مجازی حضور داشته باشند، در یک کنسرت مجازی شرکت کنند یا در یک سالن مجازی نشسته و یک فیلم را تماشا کنند. استفاده از این امکانات جدید شرکت متا در دنیای متاورس باعث آسان‌تر و بیشتر شدن ارتباط بین کاربران این پلتفرم می‌شود. همچنین کمک می‌کند تا استفاده از این فضا در سراسر جهان گسترش پیدا کند. به نظر می‌رسد که شرکت متا به این امر بسیار خوش‌بین است.

زاکربرگ همچنین اظهار کرده است که این مدل هوش مصنوعی را به‌صورت رایگان برای استفاده شخصی در اختیار عموم قرار می‌دهد. شرکت متا در امسال چندین مدل هوش مصنوعی رایگان را، از جمله مدل زبان “لاما”، به‌منظور توسعه ابزارهای مصرف‌کننده مواجهه با هوش مصنوعی، در اختیار عموم قرار داده است. با این‌حال، هنوز شرکت متا با بسیاری از پرسش‌های حقوقی مبنی بر داده‌های آموزشی مورد استفاده در ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی روبرو است. ماه گذشته، کمدین معروف سارا سیلورمن و دو نویسنده دیگر شکایت‌هایی را به اتهام نقض حقوق انتشار علیه متا و اوپن ای‌آی برای استفاده بدون مجوز از کتاب‌های آنها به‌عنوان داده‌های آموزشی تنظیم کردند. محققان متا در یک مقاله تحقیقاتی اعلام کردند که برای مدل هوش مصنوعی “سیملس ام۴تی”، داده‌های آموزشی صوتی را از چهار میلیون ساعت صوت خام که از یک منبع در دسترس عمومی خریداری کرده‌اند، جمع‌آوری کرده‌اند.

جمع بندی

با رونمایی از مدل هوش مصنوعی جدید سیملس ام۴تی توسط متا، این شرکت گامی مهم در جهت تسهیل ارتباط بین مردم سراسر جهان برداشته است. این مدل می‌تواند به افرادی که زبان مشترکی ندارند کمک کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و همچنین می‌تواند به تقویت تعامل بین کاربران در فضای متاورس کمک کند.

با این حال، هنوز چالش‌هایی در مورد داده‌های آموزشی مورد استفاده در ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی وجود دارد. شرکت متا باید اطمینان حاصل کند که از داده‌های آموزشی به طور اخلاقی و قانونی استفاده می‌کند.

به طور کلی، معرفی سیملس ام۴تی یک پیشرفت مثبت در زمینه هوش مصنوعی است. این مدل پتانسیل انقلابی در نحوه ارتباط ما با یکدیگر را دارد.